SÓLISTÉ

Lucie Hájková

Libuše

Lucie Hájková absolvovala Akademii múzických umění v Praze ve třídě prof. N. Kniplové. Je laureátkou několika pěveckých soutěží (na Mezinárodní soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech se stala vítězkou kategorie Píseň, získala 3. místo v oboru Opera a stejné umístění získala na pěvecké soutěži pořádané v rámci festivalu Ad honorem Mozart v Praze). V Národním divadle Brno nastudovala role např. Vévodkyně v inscenaci soudobé opery T. Adèse Powder Her Face, Clémence v Lásce na dálku K. Saariaho či Líza v Čajkovského Pikové dámě. Je pravidelným hostem opery Národního divadla v Praze, kde účinkuje v řadě inscenací (např. Don Giovanni, Kouzelná flétna, Rusalka, Juliette, Krakatit). Dále spolupracuje s Divadlem J. K. Tyla v Plzni, Divadlem F. X. Šaldy v Liberci, Chamber opera Prague, pro které nastudovala např. Liù v Pucciniho Turandot), sestru Jenovéfu v Pucciniho Suor Angelika, Bertu v Rossiniho Lazebníku sevillském, Frau Flut v Nikolaiově Veselých paničkách windsorských, Cizí kněžnu v Dvořákově Rusalce, Giuliettu v Offenbachových Hoffmanových povídkách. Na svém kontě má rovněž řadu koncertních vystoupení doma i v zahraničí (koncert v Káhirské opeře v Egyptě, vystoupení v Německu, Rakousku, Španělsku, turné po Japonsku). Často interpretuje moderní vokální literaturu a pro Český rozhlas natočila písňový cyklus Luboše Sluky Milostné písně. Spolu se Zemlinského kvartetem natočila smyčcový sextet se sólovým sopránem Maiblumen blühten überall A. Zemlinského. 

Jiří Hájek

Přemysl

Barytonista Jiří Hájek vystudoval zpěv u Petera Mikuláše a Reného Tučka. V roce 2003 získal na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka 1. cenu v oboru píseň a 2. cenu v oboru opera. Od roku 2004 byl sólistou v Divadle J. K. Tyla v Plzni, kde nastudoval např. role Vladislava (Dalibor), Escamilla (Carmen), Malatesty (Don Pasquale), Lionela (Johanka z Arku), Hraběte Almavivy (Figarova svatba), Guglielma (Così fan tutte), Dona Giovanniho, Papagena (Kouzelná flétna), Bohuše (Jakobín), Figara (Lazebník sevilský) ad. Od roku 2003 je hostem Státní opery Praha, kde nastudoval roli Lescauta (Manon Lescaut), Marcella (Bohéma), Collina (Bohéma), Ředitele divadla a policisty (Prsy Tirésiovy), Úředníka (Smrt v Benátkách). Od roku 2008 je sólistou Opery Národního divadla v Praze. K jeho významným úlohám patří barytonové role v operách W. A. Mozarta: Papageno, Don Giovanni, Hrabě Almaviva, Guglielmo. Dále nastudoval Belcora (Nápoj lásky), Lorda Mountjoye (Gloriana), Boha syna (Hry o Marii), Adolfa z Harasova (Jakobín), Orfea (Orfeus a Eurydika), Haraštu (Příhody lišky Bystroušky), Tatínka (Jeníček a Mařenka), Dandiniho (Popelka), Ibn Hakiu (Jolanta) ad. Jeho první spoluprací s Janáčkovou operou NdB byla rola Gilgameše v inscenaci Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas. V roce 2005 spolupracoval s Agon Orchestra řízeným P. Kofroněm na české premiéře opery P. Glasse In The Penal Colony (Divadlo Archa). Spolupracuje s režisérem Jiřím Heřmanem. V roce 2004 zpíval v jeho režii roli Syna ve scénickém madrigalu Michala Nejtka Lamenti, s nímž společně reprezentovali českou kulturu na festivalu v Rio de Janeiru. V roce 2005 nastudoval roli Převozníka v opeře B. Brittena Curlew River inscenované v Českém muzeu hudby. V roce 2013 se účastnil scénického provedení písňového cyklu F. Schuberta Die Winterreise ve filmovém ateliéru č. 4 na Barrandově. Pod vedením režisérky Alice Nellis účinkoval v bývalé kuchyni Psychiatrické léčebny v Bohnicích jako Paul v opeře Phillipa Glasse Les enfants terrible.

Alžběta Poláčková

Krasava

Alžběta Poláčková je absolventkou pražské Akademie múzických umění ve třídě prof. R. Tučka. Úspěšně se zúčastnila několika mezinárodních pěveckých soutěží (mj. získala 1. cenu a Cenu Emy Destinnové v Londýně na soutěži Anglo-Czechoslovak Trust a Cenu Národního divadla v Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech (2002)). Od roku 2003 je sólistkou Národního divadla v Praze, kde nastudovala role, jako jsou Pamina (Kouzelná flétna), Donna Elvira (Don Giovanni) a Hraběnka (Figarova svatba), Eurydika (Orfeus a Eurydika), Mařenka (Prodaná nevěsta), Terinka (Jakobín), Rusalka, Margit (Pád Arkuna), Kristina (Věc Makropulos), Bystrouška (Příhody lišky Bystroušky), Karolka a Jenůfa (Její pastorkyňa), Málinka/Etherea/Kunka (Výlety páně Broučkovy), Marie, Mariken a Soprán (Hry o Marii) a Juliette, Micaela (Carmen), Markéta (Mefistofeles), Mluvící kniha a Mořská panna (Čarokraj) či Princezna (Krakatit). V červnu 2011 nastudovala roli Lise v opeře Philipa Glasse Les Enfants terribles uvedené v rámci Pražského quadriennale scénografie a divadelního prostoru. V divadle Archa se podílela na projektu Danse Macabre. Na jaře 2014 se účastnila jako Druhá žínka koncertních provedení Rusalky s dirigentem Ivánem Fischerem a Budapešťským festivalovým orchestrem (Budapešť, Dortmund, Bruggy). V této roli absolvovala svůj debut v pařížské Opéra Bastille (2015), následoval debut s BBC Symphony orchestra v roli Jitky (Dalibor) pod taktovkou J. Bělohlávka. Na festivalu v Glyndebourne účinkovala v roce 2016 jako Lišák v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky. Koncertně vystoupila např. ve Vídni na festivalu Musikerlebnis Mitteleuropa a v Krakově na Österreichische Europa-Tage. Spolupracuje s orchestrem Virtuosi di Praga, s Filharmonií Bohuslava Martinů ad. Několikrát účinkovala v rámci festivalů Pražské jaro a Smetanova Litomyšl. Spolu s ArteMiss triem natočila na CD Dmitri Šostakoviče Vokálně instrumentální suitu na slova A. Bloka. Sopránovým sólem se podílela na nahrávce Janáčkova Věčného evangelia s dirigentem Tomášem Netopilem (Supraphon, 2014). Spolupracovala s řadou významných dirigentů, např. s Jiřím Bělohlávkem, Asherem Fishem, Ivánem Fischerem, Tomášem Netopilem, Oliverem Dohnányim, Ondrejem Lenárdem, Jakubem Hrůšou, Tomášem Hanusem ad.

Pavol Remenár

Chrudoš

Pavol Remenár (Chrudoš) je absolventem VŠMU. Od roku 2000 je sólistou Opery Slovenského národného divadla v BratislaVĚ, kde debutoval v titulní postavě Mozartovy opery Don Giovanni. V dalších sezónách zde nastudoval řadu rolí barytonového oboru, jako jsou např. Belcore (Nápoj lásky), Figaro (Lazebník sevillaký), Dandini (La Cenerentola), Tomeš (Hubička), Silvio (Komedianti), Marcello (Bohéma), Hrabě Almaviva (Figarova svadba), Oněgin (Eugen Onegin), Sharpless (Madama Butterfly), Harlekýn (Ariadna na Naxu), Orfeus (Orfeo a Eurydice), Papageno (Kouzelná flétna), Valentin (Faust a Markéta), Jelecký (Piková dáma), Jochanan (Salome). Pravidelně spolupracuje s řadou festivalů, věnuje se koncertní činnosti a nahrávání nových operních děl. V roli Oněgina hostoval v lipské opeře a ve Stání opeře Budapešť. V roce 2011 nastudoval roli Gorjančikova v Janáčkově Z mrtvého domu v Opernhaus Zürich a roku 2015 roli Šiškova v Národním divadle v Praze. S brněnským operním souborem pravidelně spolupracuje, hostoval zde v roli dona Giovanniho, nastudoval role Barnaby (La Gioconda) a Valentina (Faust a Markéta).

Dušan Růžička

Šťáhlav

Dušan Růžička je absolventem pražské Konzervatoře. V letech 2013-15 byl angažován v Slezském divadle Opava, kde nastudoval role jako jsou např. Hrabě Almaviva (Lazebník sevillský), Goro (Madame Butterfly), Lenskij (Evžen Oněgin), Ferrando (Così fan tutte). V současnosti zde vystupuje například jako Nemorino (Nápoj lásky), Števa (Její pastorkyňa). Je pravidelným hostem v Moravském divadle Olomouc, kde vystupuje v roli Hraběte Almavivy (Lazebník sevillský), Umělce (Pád Antikrista). Věnuje se koncertní činnosti a spolupracoval např. se Svatováclavským hudebním festivalem Ostrava, Klášterními hudebními slavnostmi Šumperk, Operou pod májovým nebem, Dvořákovým karlovarským podzimem, Festivalem Český Krumlov, Festivalem Gustava Mahlera Jihlava, Bratislavskými hudobnými slávnostmi, Festivalem Emy Destinové a Smetanovou Litomyšlí. Spolupracoval s Píseckým komorním orchestrem, Capelou Regia, Pardubickou komorní filharmonii a Karlovarským symfonickým orchestrem. Od sezony 2015/2016 je stálým členem souboru Divadla F. X. Šaldy v Liberci, kde vystupuje jako host již od roku 2011. V současné době ho můžete vidět v inscenacích La traviata (Gaston), Netopýr (Alfréd), Kouzelná flétna (Monostatos), Thaïs (Nicias), Veselé paničky windsorské (Fenton), Rigoletto(Vévoda mantovský) nebo Panna orleánská

Jan Šťáva

Lutobor

Jan Šťáva je absolventem JAMU. Od roku 2010 je sólistou Janáčkovy opery NdB, kde nastudoval řadu rolí basového repertoáru, jako např. Leporello (Don Giovanni), Král (Aida), Gremin (Evžen Oněgin), Basilio (Lazebník sevillský), Kecal (Prodaná nevěsta), Paloucký (Hubička), Alvise Badoero (La Gioconda), Mefistofeles (Fausta a Markéta), don Alfonso (Così fan tutte) a další. V roce 2011 debutoval v pražském Národním divadle rolí Osmina (Únos ze serailu). Od té doby zde vystoupil v řadě jiných postav, mj. Leporello (Don Giovanni), Král (Aida), Figaro a Bartolo (Figarova svatba), Sarastro (Kouzelná flétna) nebo Sparafucile (Rigoletto). Je stálým hostem opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde ztvárnil například Collina (Bohéma), krále Hydraota (Armida), Claudia (Hamlet), Markýze (Mirandolina) či Kecala (Prodaná nevěsta). Touto rolí se prezentoval i při otevření Nového divadla v Plzni v sezoně 2014/15. V zahraničí působil mimo jiné v Opéra de Paris, operních domech v Montpellier a Nantes/Angers opéra, pro které nastudoval roli Osmina (Únos ze serailu), dále v Opéra de Toulon (Alidoro v Rossiniho Popelce) či Opéra National de Lorraine v Nancy. Při své bohaté koncertní činnosti spolupracoval s orchestry jako BBC Symphony Orchestra, Orchestre National de Lyon, Beethoven Orchestra Bonn, Radio Symphony Orchestra Hannover, Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr Hlavního města Prahy FOK, Janáčkova filharmonie Ostrava či Filharmonie Brno a vystoupil na několika prestižních festivalech (mj. BBC Proms, Salzburger Festspiele, Smetanova Litomyšl, Moravský podzim, Prague Proms). K jeho koncertnímu repertoáru patří například basové party v dílech Bacha (Vánoční oratorium, Janovy pašije), Haydna (Stvoření), Mozarta, Dvořáka či Verdiho (Requiem). 

Václava Krejčí Housková

Radmila

Mezzosopranistka Václava Krejčí Housková je absolventkou AMU. V roce 2008 se představila na prestižním operním festivalu v irském Wexfordu jako Marianna (Il Signor Bruschino) a Učitelka novicek (Sestra Angelica). První angažmá přijala v roce 2010 v Moravském divadle Olomouc, kde ztvárnila řadu rolí, například Dorabellu (Così fan tutte), Carmen, Olgu (Evžen Oněgin), Káču (Čert a Káča), Rosinu (Lazebník sevillský), Fennenu (Nabucco), Quickly (Falstaff). Od roku 2015 je sólistkou Janáčkovy opery NdB, kde nastudovala role např. Káči (Čert a Káča), Dorabelly (Così fan tutte), Isoliera (Hrabě Ory), Carmen, Pavlíny (Piková dáma), Sielbela (Faust a Markéta). V pražském Národním divadle debutovala v roce 2014 v titulní roli Bizetovy Carmen. Dále zde vystupuje jako Cherubín (Figarova svatba), Třetí žínka (Rusalka), Třetí dáma (Kouzelná flétna) a Lapák (Příhody lišky Bystroušky). Vedle toho je hostující umělkyní v libereckém Divadle F. X. Šaldy (Tigrana - Edgar, Nicklausse - Hoffmannovy povídky, Orfeo - Orfeo a Eurydice). Nicklausse a Múzu z Hoffamnnových povídek nastudovala také v divadle J. K. Tyla v Plzni. V roli Třetí žínky se představila v Královské opeře v Muscatu v arabském Ománu. V roce 2014 byla za svůj výkon v roli Smetona v Donizettiho opeře Anna Bolena (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) zařazena do širší nominace na Cenu Thálie. Pod taktovkou dirigenta Tomáše Braunera za doprovodu Symfonického orchestru českého rozhlasu, vystoupila v koncertním provedení opery B. Martinů Veselohra na mostě, kde zpívala roli Evy. Koncert zaznamenal Český rozhlas a v přímém přenosu byl vysílán do evropské vysílací unie EBU. Dále spolupracovala s Českou filharmonií, Plzeňskou filharmonií, Komorní filharmonií Pardubice, Moravskou filharmonií Olomouc a s Filharmonií Bohuslava Martinů. S dirigentů spolupracovala Václava Krejčí Housková například s L. Peškem, T. Netopilem, L. Svárovským, O. Dohnányim. 

Roman Hoza

Radovan

Barytonista Roman Hoza je absolventem JAMU. Od roku 2016 je sólistou Janáčkovy opery NdB a pravidelně hostuje v Národním divadle v Praze a Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Je laureátem řady soutěží (Mezinárodní pěvecká soutěž A. Dvořáka, Ad honorem Mozart, Mezinárodní soutěž komorní a duchovní hudby aj.) a držitelem ceny ředitele Národního divadla pro umělce do 35 let za sezónu 2016/17. Zúčastnil se programu pro mladé pěvce Young Singers Project při prestižním mezinárodním hudebním festivalu Salzburger Festspiele 2014, v rámci kterého se představil jako Dandini v dětské úpravě Rossiniho Popelky. V letech 2014/15 byl členem operního studia Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf/Duisburg. Jako host se již představil opernímu publiku ve Vídni, Lyonu, Salzburgu, Düsseldorfu, Duisburgu, Kolíně na Rýnem, Kaiserslauternu a dalších městech. S brněnským souborem nastudoval řadu rolí, např. Marbuel (Čert a Káča), Jaufré (Láska na dálku), Raimbaud (Hrabě Ory), Guglielmo (Così fan tutte), Belcore (Nápoj lásky), Giovanni (Don Giovanni). Spolupracoval s uznávanými režiséry jako např. D. Bertman, S. Herheim, J. Heřman, R. Lipus, U. Peter, T. Pilař a pod taktovkou T. Braunera, K. Chudovského, R. Jindry, A. Kobera, C. Meiera, M. Piolleta, A. Shokakimova a dalších. Pravidelně vystupuje s nejvýraznějšími českými ansámbly specializujícími se na poučenou interpretaci staré hudby - Czech Ensemble Baroque, Ensemble Inégal, Musica Florea. Do tohoto okruhu jeho zájmů také patří spolupráce s vynikající cemballistkou Barbarou Willi. Roman Hoza má také za sebou úspěšná vystoupení na významných hudebních festivalech (např. MHF Pražské jaro, MHF Dvořákova Praha, MHF Petera Dvorského, MHF Špilberk, Concentus Moraviae, Moravský podzim a další).

Andrea Široká

1. žnec

Andrea Široká je sólistkou opery NdB, kde ztvárnila řadu rolí operního i operetního repertoáru např. Frasquita (Carmen), Arsena (Cikánský baron), Adéla (Netopýr), Volpino (Lékárník), Clorinda (Popelka), Esmeralda (Prodaná nevěsta), Barče (Hubička), Mariken (Hry o Marii), Adina (Nápoj lásky), Dafne (La Dafne), Zerlina (Don Giovanni), Despinu (Così fan tutte) ad. Kromě účinkování na domácí scéně hostovala také v Městském divadle v Brně a spolupracovala s operní společností Orfeo. V projektu Opery na cestách nastudovala s velkým úspěchem titulní roli v barokní opeře D. Sarriho Didone abbandonata. Její zájem se také soustředí na koncertní skladby s orchestrem, písňovou tvorbu a předromantickou hudbu duchovní. Na koncertních podiích pravidelně spolupracuje s komorním orchestrem Czech Virtuosi a Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín. V současnosti působí jako pedagog brněnské Konzervatoře.

Daniela Straková-Šedrlová

2. žnec

Sopranistka Daniela Straková-Šedrlová se věnovala studiu zpěvu na konzervatoři v Brně pod vedením profesorky Anny Hanusové. V roce 1988 získala druhou cenu na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech. Po ukončení konzervatoře a krátkém působení v operním studiu při Národním divadle v Praze byla vyslána na dvouletý pobyt do Itálie, který se díky jejímu úspěšnému studiu prodloužil ještě o další rok. Od roku 1992 je sólistkou opery Národního divadla Brno, kde nastudovala řadu rolí - Mařenku (Prodaná nevěsta), Blaženku (Tajemství), Vendulku (Hubička), Violettu (La traviata), Norinu (Don Pasquale), Mimi (Bohéma), Fiordiligi (Così fan tutte), Rusalku, Elisabeth (Don Carlos), Markétku (Mefistofele), Rosalindu (Netopýr), Clorindu (Popelka), Hospodyni (Výlet pana Broučka do Měsíce), Hraběnku (Figarova svatba), Liu (Turandot), Cizí kněžnu (Rusalka), Paskalinu (Hry o Marii) ad. Za ztvárnění role Donny Elvíry v Mozartově opeře Don Giovanni získala nominaci na Cenu Thálie 2013 v kategorii Opera.

Jitka Klečanská

3. žnec

Jitka Klečanská (3. žnec) navštěvovala během studia na FF Masarykovy university pěvecké hodiny u Natálie Romanové a Vladimíra Richtera. Po založení pěveckého sboru se MU stala jeho členkou a pod vedením sbormistra Michala Vajdy byla pověřována i sólovými party. Od roku 2006 je členkou sboru Janáčkovy opery NdB, kde mimo sborových úloh také ztvárňuje sólové role, např. Kocour (Kocour v botách), Mezzosoprán (Pravidla slušného chování v moderní společnosti), Berta (Lazebník sevillský), Mercédès (Carmen).

Petr Levíček

4. žnec

Petr Levíček získal pěvecké základy u pěvce Viléma Přibyla a později pod vedením doc. Pavla Kamase. Vytvořil řadu rolí českého a světového repertoáru, např. Kudrjáše (Káťa Kabanová), Števu (Její pastorkyňa), Junoše (Braniboři v Čechách), Kuragina (Vojna a mír), Otokara (Cikánský baron), Lyonela (Marta), Rinuccia (Gianni Schicchi), Beppeho (Komedianti), Jurodivého a Misaila (Boris Godunov), Mozarta (Mozart a Salieri), Kočkarjova (Ženitba), Alfréda (Netopýr), Sempronia (Lékárník), Ponga (Turandot), Gora (Madama Butterfly), Harfoboje (Výlet pana Broučka do měsíce), Bronia z Popielů (Polská krev), Lukáše (Hubička) ad. S Janáčkovou operou NdB se také zúčastnil řady zahraničních turné po Evropě a v Japonsku. Na koncertní půdě je pravidelným hostem mezinárodního hudebního festivalu Smetanova Litomyšl a Svatováclavského festivalu v Ostravě. V září 2009 se mu dostalo cti přednést Janáčkovo Ave Maria a Panis Angelicus Césara Franca při návštěvě papeže Benedikta XVI. v Brně.